Az Európai Parlament és az Európai Tanács 2001/77/EC Irányelve a megújuló energiaforrásokból előállított villamos energia elterjedésének elősegítésére a belső villamos energia piacon
Tartalomjegyzék
Bevezetés 1
Bevezető rendelkezések 1
-23-ig – preambulum 11. Cikkely: Cél 8
2. Cikkely: Definíciók 8
3. Cikkely: Nemzeti irányadó célértékek 9
4. Cikkely: Támogatási rendszerek 11
5. Cikkely: Megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia származásának igazolása 12
6. Cikkely: Adminisztratív eljárások 13
7. Cikkely: Hálózati vonatkozások 14
8. Cikkely: Összegző jelentés 16
9. Cikkely: Transzpozíció 16
10. Cikkely: Életbe lépés 17
11. Cikkely: Címzettek 17
Melléklet 17
Tisztelt Olvasó!
Az Európai Unió 2001. október 27-én új irányelvet fogadott el a megújuló energiaforrások szabályozásával kapcsolatban. Az alábbiakban az irányelv magyar nyelvű fordítását olvashatják, mivel azonban nem állt módunkban hivatalos fordítót, ill. fordítóirodát igénybe venni, előre is elnézésüket kérjük az előforduló hibákért, nem szakszerű fordításért, és bár törvényeknél ez általában nem elegendő, reméljük a lényeg azért „megjelenik a papíron”.
Az Európai Parlament és az Európai Tanács 2001/77/EC Irányelve a megújuló energiaforrásokból előállított villamos energia elterjedésének elősegítésére a belső villam
os energia piacon
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS AZ EURÓPAI TANÁCS,
Figyelembe véve az Európai Közösséget megalapító Szerződés 175(1)-es cikkelyét, valamint
Az Európai Bizottság indítványát (),
A Gazdasági és Társadalmi Bizottság véleményét (),
A Régiók Bizottságának véleményét (),
A Római Szerződés 251. cikkelyében lefektetett eljárással összhangban cselekszik (
), ahol
- Az alább olvasható, 1-23-ig számozott szakaszok az irányelv bevezetésének (preambulumának) tekinthetők -
A KÖVETKEZŐ DIREKTÍVÁT FOGADTA EL:
1. Cikkely
Cél
Jelen irányelv célja, hogy elősegítse a megújuló energiaforrások részesedésének növekedését a belső villamos energiapiacon történő villamos energiatermelésben, és hogy alapot teremtsen ezek jövőbeli, Közösségi keretének létrehozására.
Definíciók
A irányelv céljaihoz a következő definíciók alkalmazandók:
Ezek mellett az Európai Parlament és az Európai Tanács 1996 december 19-i, a villamos energia belső piacának közös szabályairól szóló, 96/92/EC Irányelvében található definíciók is érvényesek.
1Nemzeti irányadó célértékek
3. A Tagállamoknak – első alkalommal 2003 október 27-ig bezárólag, majd ezt követően minden két évben – egy jelentést kell közzé tenniük, mely egy elemzést tartalmaz a nemzeti irányadó célértékek eléréséről, különös tekintettel azon éghajlati tényezőkre, melyek valószínűleg befolyásolják a célértékek elérését, és amely j
elentés tartalmazza, hogy a megtett intézkedések milyen mértékben állnak összhangban az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzeti vállalásokkal.4. A Tagállamok 2. és 3. paragrafusban említett jelentései alapján a Bizottság értékelje, hogy:
A Bizottság – első alkalommal 2004. Október 27-ig bezárólag, majd ezt követően minden két évben – hozza nyilvánosságra következtetéseit egy jelentésben. A jelentés mellett – ahol szükséges –szerepeljenek előterjesztések az Európai Parlament és az Európai tanács felé.
Amennyiben a második alparagrafusban említett jelentés összegzése szerint a nemzeti irányadó célértékek – nem bizonyítható, illetve új tudományos bizonyítékokhoz nem kapcsolódó okoknál fogva – feltehetően nem összeegyeztethetők (a fenti 12 és 22,1%-kal – a ford.), az előbb említett előterjesztések a megfelelő formában – a globális irányadó célértékek mellett – adjanak meg nemzeti célértékeket, beleértve lehetséges kötelező célértékeket is.
Támogatási rendszerek
Bármely, a keretrendszerre irányuló előterjesztés:
Megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia származásának igazolása
1. A Tagállamok, 2003. október 27.-ig bezárólag, biztosítsák, hogy a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia származása, mint olyan – jelen Irányelv jelentésén belül – garantálható legyen, az egyes Tagállamok által lefektetett, pártatlan, átlátható, és diszkrimináció-mentes kritériumok szerint. A Tagállamok biztosítsák, hogy egy származási igazolást kérésre kiadjanak.
2. A Tagállamok, az előállítási és elosztási tevékenységektől függetlenül, kijelölhetnek egy vagy több illetékes szervet, hogy a származási igazolások kibocsátását (kiadását) felügyeljék.
4. Az ilyen – a 2. paragrafusnak (szakasznak) megfelelően kibocsátott – származási igazolásokat a Tagállamok kölcsönösen ismerjék el, kizárólagos bizonyítékként a 3. paragrafusban megjelenő elemekre. Bármely, a származási igazolás ilyen bizonyítékként történő visszautasítása – különösen gazdasági jellegű csalás megelőzésével kapcsolatos okokból – pártatlan, átlátható és diszkrimináció-mentes kritériumo
kon kell, hogy alapuljon. Egy származási igazolás elismerésének visszautasítása esetén a Bizottság kötelezheti a visszautasító felet az elismerésre, különösen pártatlan, átlátható és diszkrimináció-mentes kritériumokra tekintettel, melyeken egy ilyen elismerés alapul.5. A Tagállamok vagy az illetékes szervek léptessenek életbe a származási igazolások megbízhatóságát és pontosságát biztosító, megfelelő mechanizmusokat, valamint a 3(3)-as cikkelyben említett jelentésben vázolják az igazolás-rendszer megbízhatóságát bizt
osító intézkedéseket.6. A Tagállamokkal történt egyeztetés után, a Bizottság – a 8. cikkelyben említett jelentésben – vegye figyelembe a Tagállamok által követhető, a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia származását garantáló formát és mód
szereket. Amennyiben szükséges, a Bizottság indítványozza az Európai Parlament és az Európai Tanács felé erre vonatkozó közös szabályok elfogadását.Adminisztratív eljárások
1. A Tagállamok, vagy a Tagállamok által kijelölt illetékes szervek, értékeljék a létező törvényi és szabályozási keretet, tekintettel a 96/92/EC Irányelv 4. cikkelyében lefektetett engedélyezési és egyéb eljárásokra, melyek alkalmazhatók a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energiát előállító erőművekre, a következőket figyelembe véve:
2. A Tagállamok, 2003 október 27-ig bezárólag, az 1. paragrafusban említett értékelésről adjanak közre egy jelentést, jelezve benne – ahol szükséges – a megtett intézkedéseket. Ezen jelentés célja, hogy – ahol ez a nemzeti szabályozás összefüggésében szükséges – utaljon az elértekre a következő területeken:
3. A Bizottság – a 8. paragrafusban említett jelentés, és a Tagállamok, jelen cikkely 2. paragrafusában említett jelentései alapján – értékelje a legjobb gyakorlatokat (tapasztalatokat) az 1. paragrafusban említett célok elérésére tekintettel.
7. cikkely
Hálózati vonatkozások
1. Kötelezettség nélkül a hálózat (villamos energia vezetékes hálózata) biztonságának és megbízhatóságának fenntarthatóságára, a Tagállamok tegyék meg a megfelelő intézkedéseket annak biztosítására, hogy a nagyfeszültségű villamos alaphálózat-üzemeltetők és a (kis feszültségű) elosztási rendszer üzemeltetői a területükön garantálni tudják a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia átvitelét és elosztását. Ezenkívül előnyben részesíthetik a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia becsatlakozását a hálózatba. A villamos energia hálózatra adásakor a nagyfeszültségű villamos alaphálózat-üzemeltetők részesítsék előnyben a megújuló energiaforrásokat hasznosító áramtermelő egységeket, amennyire a nemzeti villamos energiarendszer működése megengedi.
Jelen szabályoknak pártatlan, átlátható és diszkrimináció-mentes kritériumokon kell alapulniuk, különös tekintettel a fent említett termelők hálózatra kapcsolásának összes költségére és hasznára. A szabályok rendelkezhetnek különböző típusú csatlakozásokról.
3. Ahol szükséges, a Tagállamok követelhetik a nagyfeszültségű villamos alaphálózat-üzemeltetőktől és a (kis feszültségű) elosztási rendszer üzemeltetőitől, hogy – részben vagy egészben – viseljék a 2. paragrafusban említett költségeket.
4. Kötelezzék a nagyfeszültségű villamos alaphálózat-üzemeltetőket és a (kis feszültségű) elosztási rendszer üzemeltetőket, hogy minden új csatlakozni kívánó termelő részére részletes és átfogó, a csatlakozással kapcsolatos költségbecslést adjanak. A Tagállamok megengedhetik a hálózathoz csatlakozni kívánó, megújuló energiaforrásokból villamos energiát termelők számára, hogy versenytárgyalást (tendert) írjanak ki a csatlakozási munkálatokra.
5. A Tagállamok léptessenek életbe egy jogi keretet, vagy követeljék meg a nagyfeszültségű villamos alaphálózat-üzemeltetőktől és a (kis feszültségű) elosztási rendszer üzemeltetőitől, hogy állítsák fel és tegyék közzé saját irányadó szabályaikat az olyan rendszer-berendezések, mint a hálózati csatlakozások és fejlesztések, költségeinek – az összes haszonélvező termelő közötti
– megosztására vonatkozóan.
A költségek megosztását kényszerítse ki egy pártatlan, átlátható és diszkrimináció-mentes kritériumokon alapuló mechanizmus, mely figyelembe veszi a kezdetben és később összekapcsolt termelőknek a nagyfeszültségű villamos alaphálózat-üzemeltetőknek és a (kis feszültségű) elosztási rendszer üzemeltetőinek a csatlakozásból származó előnyeit.
6. A Tagállamok biztosítsák, hogy az átviteli és elosztási díjak kiszabása nem különbözteti meg hátrányosan a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energiát, különösen az olyan periférikus térségekben termelt megújuló energiaforrásokból származó villamos energia esetében, mint a szigetek, és az alacsony népsűrűségű térségek.
Ahol szükséges, a Tagállamok léptessenek életbe egy jogi keretrendszert, vagy követeljék meg a nagyfeszültségű villamos alaphálózat-üzemeltetőktől és a (kis feszültségű) elosztási rendszer üzemeltetőitől annak biztosítását, hogy a megújuló energiaforrásokat hasznosító erőművekből származó villamos energia átalakításáért és elosztásáért kirótt díjak, az erőművek hálózatra történő csatlakoztatásából származó, realizálható költségelőnyöket tükrözzenek. Az ilyen költségelőnyök az alacsonyfeszültségű hálózat közvetlen használatából eredhetnek.
7. A Tagállamok, a 6(2)-es cikkelyben említett jelentésben, vegyék figyelembe a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia hálózatra történő csatlakoztatásának elősegítésére tett lépéseket is. A jelentés vizsgálja meg, többek között, a kétirányú mérés (áramfogyasztás és termelés számlálása egyben) bevezetésének kivitelezhetőségét.
8. cikkely
Összegző jelentés
A 3(3)-as és a 6(2)-es cikkelyek szerinti, a Tagállamok által elkészített jelentések alapján a Bizottság – 2005. Január 31-ig bezárólag, és ezt követően minden ötödik évben – nyújtson be egy összegző jelentést az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak jelen Irányelv végrehajtásáról.
Ezen jelentés:
Amennyiben szükséges, a Bizottság a jelentéssel együtt nyújtson be további javaslatokat az Európai Parlament és az Európai Tanács felé.
9. cikkely
Transzpozíció
A Tagállamok 2003. október 27.-ig bezárólag léptessék érvénybe a jelen Irányelvnek való megfeleléshez szükséges törvényeket, szabályozásokat és adminisztratív rendelkezéseket. Erről haladéktalanul tájékoztassák a Bizottságot.
Amikor a Tagállamok elfogadják az említett intézkedéseket, ezek tartalmazzanak utalást jelen Irányelvre, vagy ilyen utalás kísérje az intézkedéseket hivatalos megjelenésükkor. Az ilyen utalások módszereit a Tagállamok fektessék le.
10. cikkely
Életbe lépés
Jelen Irányelv az Európai Közösségek Hivatalos Folyóiratában (Official Journal of the European Communities) történő publikálásának napján lépjen életbe.
11. cikkely
Címzettek
Jelen Irányelv a Tagállamokhoz szól.
Készült 2001. szeptember 27.-én, Brüsszelben.
Az Európai Parlament részéről: Az Európai Tanács részéről:
Az Elnök Az Elnök
N. FONTAINE C. PICQUÉ
MELLÉKLET
A teljes villamos energia fogyasztás megújuló energiaforrásokból termelt részesedésére vonatkozó, 2010-re elérendő nemzeti irányadó célértékek hivatkozási értékei (*)
Ez a Melléklet a 3(2)-es Cikkelyben foglaltak szerint ad hivatkozási értékeket a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia (RES-E) nemzeti irányadó célértékeinek rögzítéséhez:
RES-E TWh 1997 (**) |
RES-E % 1997 (***) |
RES-E % 2010 (***) |
|
Belgium |
0,86 |
1,1 |
6,0 |
Dánia |
3,21 |
8,7 |
29,0 |
Németország |
24,91 |
4,5 |
12,5 |
Görögország |
3,94 |
8,6 |
20,1 |
Spanyolország |
37,15 |
19,9 |
29,4 |
Franciaország |
66,00 |
15,0 |
21,0 |
Írország |
0,84 |
3,6 |
13,2 |
Olaszország |
46,46 |
16,0 |
25,0 (1) |
Luxemburg |
0,14 |
2,1 |
5,7 (2) |
Hollandia |
3,45 |
3,5 |
9,0 |
Ausztria |
39,05 |
70,0 |
78,1 (3) |
Portugália |
14,30 |
38,5 |
39,0 (4) |
Finnország |
19,03 |
24,7 |
31,5 (5) |
Svédország |
72,03 |
49,1 |
60,0 (6) |
Nagy-Britannia |
7,04 |
1,7 |
10,0 |
Közösség |
338,41 |
13,9 % |
22 % (****) |
(*) A jelen Mellékletben lefektetett hivatkozási értékek figyelembe vételekor a Tagállamok azt feltételezik, hogy a környezetvédelmi állami támogatás irányelvei megengedik a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia előmozdítását szolgáló nemzeti támogatási rendszerek létét.
(**) Az adat az 1997-ben termelt megújuló energiaforrásokból termelt villamos energiára utal
(***) A RES-E 1997-es és 2010-es, százalékos részesedései a nemzeti RES-E termelés és a teljes nemzeti villamos energiafogyasztás hányadosán alapulnak. A RES-E unión belüli (bejegyzett származási igazolással történő) kereskedelme esetén ezen százalékok kiszámítása befolyásolni fogja a 2010-es, Tagállamonkénti adatokat, de a Közösség egészére vonatkozó adatot nem.
(****) A fenti hivatkozási értékekből eredő kerekített érték
(1) Olaszország kijelenti, hogy 22% reális érték lenne, feltéve, hogy 2010-ben a teljes nemzeti villamos energia fogyasztás 340 TWh (terawattóra) lesz. A Mellékletben foglalt hivatkozási értékek figyelembe vételekor Olaszország feltételezése szerint a megújuló energiaforrásokból termelt, teljes nemzeti villamos energiafogyasztás 2010-ben eléri a 76 TWh-t. Ez az érték magába foglalja a hulladékgazdálkodásról szóló Közösségi szabályozással összhangban hasznosított kommunális és ipari hulladék biológiailag nem lebomló részét.
Így, a jelen Mellékletben említett irányadó célérték elérésének képessége feltételes, többek között a tényleges 2010-es nemzeti villamos energia szükséglettől függ.
(2) A jelen Mellékletben szereplő, irányadó hivatkozási értékeket figyelembe véve, Luxemburg azon a véleményen van, hogy a 2010-re kitűzött cél csak abban az esetben érhető el, ha:
amennyiben a fent említett pontok a megengedett időn belül technikai szempontból teljesíthetőek.
Természeti erőforrások hiányában, a vízerőművek által termelt villamos energia további növekedés kizárt.
(3) Ausztria kijelenti, hogy a 78,1 % abban az esetben reális érték, ha 2010-ben a teljes nemzeti villamos energia fogyasztás 56,1 TWh (terawattóra) lesz. Amiatt a tény miatt, miszerint a megújuló energiaforrásokból származó villamos energia termelése nagymértékben függ a vízenergiától, és így az éves csapadékmennyiségtől, az 1997-es és a 2010-es értékeket egy hidrológiai és éghajlati körülményekre alapozott, hosszú távú modell alapján számítsák ki.
(4) A jelen Mellékletben szereplő hivatkozási értékek figyelembevételekor Portugália kijelenti, hogy a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia 1997-es részesedésének 2010-ig irányadó értékként történő tartásához a következőket feltételezték:
Ezen feltételezések magukba foglalják, hogy a megújuló energiaforrásokból származó villamos energia termeléséhez szükséges új kapacitások – kivéve a nagy vízerőműveket – a teljes hazai villamos energia fogyasztás növekedési mértékénél kétszer nagyobb mértékben fognak növekedni.
(5) A finn, megújuló energiaforrásokról szóló akcióprogramban a feladatokat a 2010-ben hasznosított megújuló energiaforrások mértékéhez igazítva tűzték ki. Ezen feladatokat széleskörű háttértanulmányokra alapozva fektették le. Az akcióprogramot 1999 októberében fogadta el a Kormány.
A finn akcióprogram szerint a megújuló energiaforrásokból termelt villamos energia részesedése 2010-re 31% lenne. Ez az irányadó érték rendkívül ambiciózus, és megvalósítása széleskörű támogatási intézkedéseket igényelne Finnországban.
(6) A jelen Mellékletben szereplő hivatkozási értékeket figyelembe véve, Svédország megjegyzi, hogy az értékek elérésének valószínűsége nagymértékben függ a vízenergia-termelést lényegesen befolyásoló éghajlati tényezőktől, különösen a csapadékmennyiség ingadozásaitól, a csapadék éven belüli eloszlásától és a külföldről érkező vízhozamtól (inflow). A vízenergiából termelt villamos energia mennyisége lényegesen ingadozhat. Különösen száraz évek során a termelés 51 TWh is lehet, míg csapadékos évek alatt elérheti a 78 TWh-t. Ezért az 1997-es értéket egy hidrológiai és éghajlatváltozással kapcsolatos, tudományos tényeken alapuló hosszú távú modell segítségével kell kiszámítani.
A jelentős vízenergia termelés-részesedéssel rendelkező országok esetében általánosan alkalmazott módszer, hogy a vízhozamot illetően 30-60 évig terjedő időszakot vizsgálnak. Ezért – a svéd módszertannak megfelelően, és az 1950-1999-ig terjedő időszak adataira alapozva – az egy évre vetített átlagos teljes vízenergia kapacitás és az átlagos vízhozam alapján számított teljes, vízenergiából származó villamos energia termelés évi 64 TWh. Ez 1997-ben 46 %-os megújuló energiaforrás-részaránynak felel meg, és ebben a megvilágításban Svédország szerint 52 % reálisabb érték lenne 2010-re.
Továbbá, Svédország képességét a cél elérésére az a tény korlátozza, hogy a fennmaradó kihasználatlan folyókat törvény védi. Ezenkívül, Svédország képessége a cél elérésére nagymértékben függ a következőktől: